Bugetul tău de încasări și plăți în noua realitate economică

Autor: Cristian Tudorescu

La invitația prietenilor de la Viatadefreelancer.ro am sintetizat câteva sfaturi financiare aplicabile în general activităților de tip freelancing și celor în echipe de câțiva oameni, care oferă servicii profesionale către diverși clienți. Unele rămân valabile indiferent de anvergura business-ului, așa că redau articolul și aici.

________________________________________________________________________

Suntem în luna mai a anului 2020. La două luni de la șocul din luna martie, probabil ai luat deja niște măsuri în activitatea ta, măsuri care au de-a face cu controlul unor costuri și cu încasarea facturilor pe care le aveai emise către clienții tăi. În cele ce urmează, vom ordona ce anume trebuie să urmărești în perioada următoare și cum să îți planifici bugetul până la final de 2020 și dincolo de acest punct.

  • Lunile recente au devenit noul “T-zero” al afacerii tale

În aprilie sau mai, în multe afaceri s-au resetat veniturile pentru următoarea perioadă. S-ar putea să te situezi într-o poziție privilegiată, dacă serviciile tale de profesionist și ale echipei tale sunt cerute aproape în orice perioadă. Sau ai putea fi în situația unei scăderi de activitate, dat fiind că la final de martie sau în luna aprilie, serviciile tale nu erau imediat necesare clienților. 

Indiferent de situație, trebuie să pui într-un tabel, într-o aplicație, într-un xls sau “pe hartie”, noua realitate. Mai jos regăsești un exemplu general, în care am presupus că:

Încasările business-ului tău sunt de două tipuri:

a) încasări din proiecte mari, sume semnificative de la câțiva clienți importanți, așadar număr restrâns de clienți x preț mare  (sau n x P);

b) încasări recurente, dacă oferi servicii recurente pe bază de abonament sau într-un buget prestabilit pe o perioadă mai lungă de timp, adică număr mare x preț mic (sau N x p).

Pe parcursul anului 2019 și în ianuarie-februarie 2020, când lucrurile erau turate la 100% în business-ul tău, încasările firmei tale erau de forma :

Încasări =  n x P  +  N x p,

urmând ca tu să completezi în tabel, corespunzător situației afacerii tale.

Odată cu lunile martie, aprilie, mai, observă cum au evoluat încasările: poate că partea de abonament, acel N x p, a rezistat mai bine. Asta în timp ce proiectele mari, cu bătaie lungă, s-ar putea să fi fost puse pe “hold”, motiv pentru care, veniturile și încasările afacerii tale au scăzut. În exemplul nostru, am considerat că ești la 60% din ce ar fi fost o lună “normală”, sau așa cum o cunoașteai înainte de aceste întreruperi de business.

Precizare: dacă cumva în aceste luni ți-ai menținut încasările spre 100%, sau chiar ai avut oportunități pe care le-ai captat, meriți toate felicitările! Înseamnă că te-ai repoziționat din mers și/sau serviciile tale sunt indispensabile pieței către care te adresezi.

De ce spun că lunile acestea sunt noul “T-zero” al afacerii tale? Pentru că de aici trebuie să proiectezi noua ta creștere: cum vor arăta lunile iunie sau iulie? Cum vor reveni clienții tăi, cum se vor activa proiectele mari puse pe “hold”, cum va reveni apetitul de consum, de investiții în industriile pe care tu și echipa ta le deserviți, ca profesioniști.

  • Pe partea de cheltuieli, renunță la cheltuielile fixe non-necesare

Odata ce veniturile ți-au scăzut, sper eu, doar temporar, te adaptezi și pe partea de cheltuieli. Poate vei merge în spații mai mici pe care le vei închiria, poate tu și echipa ta veți lucra din ce în ce mai mult ‘remote’. Diverse abonamente sau beneficii pe care le acordai echipei, probabil nu sunt acum o prioritate. Poți reveni la ele dupa ce te reașezi ca finanțe ale afacerii.

Daca lucrurile sunt destul de strânse din punct de vedere financiar, poți negocia cu echipa niște reduceri temporare de remunerații. Foarte important aici este să comunici în ce condiții veți reveni la nivelurile anterioare, de exemplu:  “dupa ce vom avea minim N clienți încasați” sau “după ce vom trece de N RON încasați într-o lună și avem din nou orizontul de creștere, vom putea reveni la remunerațiile anterioare”. Astfel, le dai colegilor perspectiva de revenire.

  • Cele două întrebări la care să îți răspunzi pentru partea a doua a acestui an
  1. Prima intrebare la care să îți răspunzi este care e noul tău “Breakeven”? Cât trebuie să generezi minim într-o lună, pentru a reveni pe încasări nete pozitive, sau în limbaj financiar, pe cash-flow operațional pozitiv. Vei fi pe plus în iunie? Sau în iulie? Odată ce treci din nou de Breakeven, ai putea să revii cu nivelul de remunerare al echipei către nivelul anterior. Practic, va însemna că toți veți fi muncit pentru a repune activitatea pe traiectoria profitabilă și de creștere.
  2. A doua întrebare este cum vor arăta veniturile și încasările firmei tale la final de an. Vei fi pe încasări care depășesc plățile curente, adică pe cash-flow pozitiv în acest an? Iar ulterior, pe 2021. Stiu că la punctul acesta se nasc multe întrebări. Nu știm clar cum se vor comporta clienții, nu știm poate cum se vor comporta clienții clienților tăi, cum vor sta lucrurile în anumite industrii – dacă ai de-a face cu turism, horeca, evenimente sau piață imobiliară, toate acestea se vor clarifica pe parcurs.

Ce poți însă să faci, este să presupui, într-un mod cât mai avizat și informat. Să lucrezi cu scenarii:

  •  unul mediu, așa cum poți tu anticipa cel mai bine evoluția în business-ul tău pe informațiile de acum,
  • unul optimist – în care lucrurile își revin mai rapid decât ai crede acum. Este util să îl ai, pentru că dacă îți apar oportunități în față, va trebui să le vezi și să le capturezi,
  • respectiv un scenariu pesimist – în care industriile pe care tu le deservești, cele de unde îți vin cei mai mulți clienți, își vor reveni mai greu. Dacă vrei, poți imagina o situație de revenire în lockdown, nu știm dacă se va întâmpla, dar e bine să fie pusă acolo. Ce vei face în acea situație, ce măsuri vei lua atunci.

Monitorizează aceste scenarii lună de lună și vezi de care dintre ele ești cel mai aproape.

În tabelul de mai jos, am simplificat o evoluție pe care poate să o aibă un business sau o activitate de freelancer în acest an. Rămâne să o adaptezi tu, pe situația ta.

Cu siguranță, acest mod de abordare îți va aduce clarititate. Vei știi tot timpul către ce te îndrepți la final de an și în continuare, vei știi cum stai pe încasări și plăți.

Ai observat, am vorbit mai tot timpul despre încasări și plăți, nu doar despre venituri și cheltuieli. Pentru că cel mai important, mai ales într-o perioadă ca aceasta, este ca facturile să se transforme și în cash în cont.

Spor la business!

0 răspunsurile pe "Bugetul tău de încasări și plăți în noua realitate economică"

Lăsați un Mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © 2019 Business Insights. Toate drepturile rezervate.

X