eMAG începe să vrea și profit. Nu ați fi făcut și voi la fel?

Autor: Cristian Tudorescu

Probabil ați observat mișcările de preț ale eMAG din ultima perioadă (sursa foto: playtech.ro).

Până de curând, cel mai mare jucator de eCommerce de la noi era perceput astfel:

– a creat infrastructura tehnologică și de livrare a produselor care să-i asigure creșterea susținută a volumului de vânzări. Cifra de afaceri a eMAG a depășit în 2018 pragul de 1 miliard de euro, comparativ cu doar 165 milioane de euro, cât era în anul 2012. Practic, a avut un ritm mediu de creștere anuală (eng. CAGR sau Compounded Annual Growth Rate) de 35% în ultimii 6 ani. Pentru 2019 încă nu cunoaștem cifrele definitive, însă cel mai probabil, vânzarile au crescut cu o rată de două cifre.

– îți aduce mai aproape coletul, prin acele puncte de distribuire EasyBox, astfel încât să nu stai țintuit „astăzi între orele 9 – 17”, așteptând livrarea prin curier.

– a dezvoltat un marketplace în care sunt vândute produsele altor comercianți.

– și mai știm că SC Dante International SRL, care cuprinde majoritatea vânzarilor eMag, este pe pierdere încă din anul 2013.

Date financiare SC Dante International SRL

Sursa: Confidas.ro

eMAG face parte din grupul internațional Naspers, cu operațiuni în mai multe zone ale Globului, grup care a susținut această dezvoltare accelerată a liderului de piață din România.

Este clar că, din punctul de vedere al acționarilor, situația de pierdere nu poate continua pe un termen foarte lung.

Este logic ca, odată ajuns la o masă critică de acceptare de către clienți, eMAG să caute să convertească în profit această cotă de piață pe care o are.

Să fim sinceri: oricare dintre noi, dacă am fi fost acționari ai eMAG, am fi cerut același lucru de la un punct încolo.

Și iată că apar în ultima perioadă mai multe componente de preț cu care clienții sau partenerii nu erau obișnuiți:  

– comisioanele percepute comercianților prezenti pe MarketPlace sunt considerate de unii dintre aceștia ca fiind mari. Altex s-a retras de pe platformă acum câteva luni   (detalii aici).

– ridicarea coletelor de la EasyBox este tarifată cu 5 RON pentru comenzi sub 1500 RON, dacă acestea includ și produse vândute de eMag, nu de selleri (comenzile plătite cu cardul, cu ridicarea din EasyBox, au doar 2,5 RON comision).

– de câteva zile, vedem că inclusiv pentru a ridica coletul de la showroom-ul eMAG – Crângași din București – ești taxat cu 5 RON dacă ai cel puțin un produs vândut de eMAG și nu ai achiți cu cardul. Pentru produsele sellerilor nu se aplică această taxă. – de asemenea, acum comanda minimă pentru care nu se percepe taxă de transport a urcat la 1.500 RON, comparativ cu 250 RON, cât era inainte. La comenzi sub 1.500 RON, clientul achită o taxă de livrare de 15 RON, iar dacă cere plata ramburs, se adaugă încă 5 RON (detalii aici).

Din 07.01.19, eMAG comisionează selerii din platforma și la taxa de transport, pe lângă valoarea produselor .

Într-un fel, toate acestea erau de așteptat să se întâmple la un moment dat:

– un market leader, ca orice business de altfel, este interesat și de profit. Acționarii lui cu siguranță nu pot susține la nesfârșit companii cu pierderi: mă refer în acest caz la Dante International SRL și Delivery Solutions SRL (curierul Sameday Courier)

– dacă vrei coletul mai aproape prin EasyBox, și nu vrei să depinzi de ora livrării de către curier, este normal să plătești.

– adaugarea taxei pentru plata ramburs este logică, din moment ce doar printr-un astfel de cost poate fi modificat comportamentul consumatorilor care preferă plata cash, care generează costuri operaționale și riscuri de retur pentru comerciant.

probabil singura abordare greu de explicat acum este cea de a taxa coletul ridicat direct de la showroom. EMAG ar trebui să ofere mai multe detalii, dată fiind frustrarea generată în rândul consumatorilor.

Însă per total, creșterea tarifelor percepute de către eMAG este una normală, dacă privim din perspectiva acționarului sau antreprenorului.

Compania corectează acum toate gratuitățile cu care a obișnuit clienții și revine către un normal de taxare sau de includere în preț a serviciilor oferite.

1 răspunsurile pe "eMAG începe să vrea și profit. Nu ați fi făcut și voi la fel?"

  1. – ești taxat cu 5 RON dacă NU ai cel puțin un produs vândut de eMAG și nu ai achiți cu cardul

Lăsați un Mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © 2019 Business Insights. Toate drepturile rezervate.

X