KIT financiar pentru următoarea lună

Autor: Cristian Tudorescu

Salut, am fost întrebat în ultimele zile de câțiva antreprenori ce să facă și ce măsuri să ia în perioada următoare. În primul rând, o precizare: încă nu știu și mulți nu știm cum vor evolua lucrurile, cât de mult ar putea dura un șoc economic în România. Poate fi ceva de o lună sau două, sau poate fi de câteva trimestre sau mai mult. Dar în același timp, sub efectul informațiilor recente, am putea avea tendința de a vedea totul întunecându-se în jur. Și poate nu va fi atât de intuneric pe cât am putea crede acum, unii dintre noi. De aceea, la finalul acestui articol avansez și o perspectivă de revenire, dacă suntem disciplinați până atunci.

Disciplină la nivel individual, la nivel operațional – deja am văzut business-uri migrând către online și „work from home” în această perioadă, disciplină la nivel financiar. La aceasta din urmă voiam să ajung.

În primul rând, ce să nu faci în următoarele 1-2 luni:

  • să nu te îndatorezi suplimentar, în speranța că vei rambursa din veniturile de peste 2-3 sau 6 luni. Nu face asta, pentru că nu știm cât de repede își revin lucrurile. Doi antreprenori mă întrebaseră în ultimele 2 zile dacă să își facă un credit suplimentar pe firmă, ‘just in case’, pentru a își susține cheltuielile. Răspuns, NU.
  • dacă cifrele tale financiare stau, sau stăteau bine, de exemplu aveai profit recurent, aveai cash-flow pozitiv, să nu faci noi investiții doar din datorie suplimentară. Da, există și acest tip de afaceri, cele care își permit confortul unei scăderi de business de câteva luni. Și își vor continua planurile de investiții, chiar dacă le decalează cu un trimestru să spunem, iar eventual le mai ajustează drept costuri. Ei bine, acele investiții trebuie făcute cât mai mult din resurse proprii ale firmei:  capital propriu, cash-flow operațional pozitiv, iar eventuala datorie să fie o componentă marginală, una sustenabilă în ansamblul întregii finanțări.

Acum, ce să faci în urmatoarea lună, în funcție de stadiul în care te afli, sau de ceea ce se aplică la tine, dintre cele de mai jos:

  • controlul strict al cheltuielilor. Nu din disperare sau din zgârcenie, ci dintr-o adaptare: sigur îți poti reduce unele cheltuieli de business în martie și în aprilie. Facturile deja primite le achiți, sunt angajamente către furnizorii tăi, dar mă refer aici la urmatoarele cheltuieli. Uitându-te pe macheta cheltuielilor tale, identifică zone în care să corectezi cheltuielile, pentru o perioadă sau chiar permanent. S-ar putea concluziile de ajustare a cheltuielilor să le folosești și pentru mai tarziu, după ce trece șocul.
  • adună banii neîncasați din piață, dacă cumva ai creanțe mari. Dacă nu ai făcut în mod sistematic acest lucru până acum, urmărește ca încasarile să se întâmple la termenul sau în apropierea termenului agreat cu clientul. Începe cu scadențele depășite, acelea trebuie să le recuperezi. Dacă întâmpini dificultăți, iar unii clienți îți invocă probleme punctuale („nu vezi că avem o lună dificilă?”), observă că ei îți spuneau acest lucru și în perioada bună, cea din lunile trecute. Din acest exercițiu, măcar vei știi cu cine vei prefera să lucrezi după ce trece șocul.

Obiectiv: vezi ce volum de creanțe ai acum de încasat și pune-ți o țintă de încasare până la finalul acestei luni. Și o alta până la finalul lunii următoare, astfel încât să îți diminuezi cât mai mult soldul creanțelor.

  • dacă business-ul tău are canal de vânzare online (e-commerce), migrează pe cât posibil către încasări online, care sunt certe la momentul livrării produsului sau serviciului tău. Dacă celelalte canale offline nu pot fi ignorate de către tine pentru că ai pierde o bază semnificativă de clienți viitori, atunci propune-ți doar o rebalansare către online.
  • te poți gândi la investiții sau cheltuieli viitoare doar dacă ai resurse proprii, sau dacă ai acces la diferite subvenții, credite cu dobândă subvenționată și alte modalități care pot apărea pe parcurs și pentru care ți-ai făcut calculele dinainte. Sunt de acord cu ideea că oportunități pot și vor exista, dar ele să fie exploatate doar dacă întrevezi că veniturile viitoare generate minus cheltuielile operaționale minus rambursări de credit, îți vor rezulta cu plus. S-ar putea peste o lună sau două lucrurile să se mai clarifice, deci starea de vigilență în identificarea oportunităților trebuie pastrată.
  • gândește aranjamente financiare atât cu clienții cât și cu furnizorii, astfel încât „să treceți puntea”. Nu mă refer la atitudinea de tipul „nu am să îți plătesc, pentru că e criză”, acest gen de abordare taie orice relație viitoare de business. Dar pot fi eșalonări de plată, amânarea unor proiecte care să fie reluate peste 2 sau 3 luni. Știm că industria evenimentelor este una dintre cele mai afectate, nu cunosc detaliile fiecărui caz despre care am vazut că s-a anulat, dar presupun că se pot gasi în unele situații solutii de decalare a unor evenimente sau proiecte și nu renunțarea completă la ele. Am văzut și variante în care workshop-uri sau cursuri s-au mutat în online, în loc de sală. Excelent!
  • Pune pe hârtie, sau în xls, un scenariu de risc financiar: cum gestionezi o situație în care veniturile lunare în business-ul tău scad cu 30% pe următoarele 3 luni? Sau cu 50% pe următoarele 3 luni? Ce măsuri iei – dintre cele de mai sus, sau altele adaptate situației tale. Este important să vizualizezi și scenariul negativ: dacă situația se prelungește, ești pregătit, atât psihologic, cât și concret, cu măsuri. Dacă situația își revine mai rapid, cel puțin ai fost pregătit.
  • conturează apoi un plan pentru cum vei aborda lucrurile după ce va trece unda de șoc. Repet, nu știm cât durează, poate vorbim aici de 2 luni, poate vorbim de 3 luni sau mai mult. În orice caz, creionează cum va arăta luna aceea în care lucrurile se vor reașeza. De obicei, dacă vei face pașii inteligenți peste câteva luni, în perioada în care majoritatea va fi tot în inerția supraviețuirii, s-ar putea să ai de câștigat în viitor.

În cazul în care industria în care te afli este lovită iremediabil – de exemplu turism, transport, organizare evenimente care nu pot fi decalate sau trecute în online – singura soluție este să epuizezi din rezervele existente. Vei avea pierderi, le suporți din cash-ul din firma și/sau din resurse personale de sustinere a business-ului, pentru a trece acest hop. E clar că aceste resurse sunt limitate, iar aici e de coroborat cu vigilența și încrederea că, într-un timp rezonabil, lucrurile pot reintra pe o traiectorie mai aproape de normal.

În final, câteva indicii privind viitorul: dacă la nivel individual, la nivel social și administrativ reușim să gestionăm responsabil situația curentă, s-ar putea ca ieșirea la lumină să fie undeva în 30-60 de zile.

  • m-am uitat să văd dacă și în ce ritm își revin alte economii, după ce trec de vârful de evoluție a epidemiei de Coronavirus. În China, vârful a fost în februarie, atunci când toți indicii de activitate au scăzut drastic.
  • observ din graficele de mai jos că după circa o lună apar indicii de revenire a activității. Asta în condițiile în care au fost luate acele măsuri drastice de carantină, iar acum lucrurile sunt oarecum controlabile acolo. Sursa graficelor de mai jos este in articolul de aici .

Control cash, cheltuieli cumpătate, menținere parteneriate-cheie și orice vine dincolo de acestea, va fi bonus! Cu înțelepciune, vom trece peste această perioadă!

0 răspunsurile pe "KIT financiar pentru următoarea lună"

Lăsați un Mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © 2019 Business Insights. Toate drepturile rezervate.

X